Nieuwe Microsoft Teams functies in 2022

Ryan van Hees
·
13/09/2022
Anno 2022 zijn er veel mensen, zowel privé als in organisaties, die samenwerken in Microsoft Teams. Het is dan ook logisch dat Microsoft dit programma in hoog tempo blijft ontwikkelen en uitbreiden. Daarom zetten we de belangrijkste nieuwe functies voor jou op een rij!

Microsoft is enthousiast om een groot aantal nieuwe functies, oplossingen en programma’s voor Microsoft Teams aan te kondigen die ernaar streven om Teams het middelpunt van jouw hybride werkomgeving te maken. Deze updates helpen je om hybride werken efficiënt in te zetten, communicatie te moderniseren, eerstelijnswerkers mogelijk te maken en te genieten van rijke samenwerkings-apps. Ook benieuwd naar alle vernieuwingen in Teams? Lees er alles over in de nieuwste blog van Master IT!

Verbeterde samenwerking in Teams vergaderingen

Excel live

Excel Live zorgt voor een revolutie in de manier waarop je kunt samenwerken in Microsoft Teams-vergaderingen. Met één klik heeft iedereen toegang om de werkmap in realtime te bewerken, rechtstreeks binnen de vergadering zelf. Excel Live ondersteunt ook bladweergaven, wat betekent dat iedereen die de werkmap samen bewerkt, kan sorteren of filteren op de manier die nodig is, zonder anderen te storen. Excel Live zal in augustus beschikbaar zijn als openbare preview.

Afbeelding Excel Live
Afbeelding 1: Excel Live

Gezamenlijke annotaties

Dankzij Collaborative Annotations ofwel gezamenlijke annotaties kunnen alle deelnemers in de vergadering tekenen, typen of reageren op de inhoud die tijdens de vergadering wordt gedeeld. Dit met behulp van een uitgebreide toolset die mogelijk wordt gemaakt door Microsoft Whiteboard. Tijdens het delen van bureaubladschermen met de annotatiemodus ingeschakeld, zien deelnemers in de vergadering de annotaties-werkbalk en kunnen ze annotaties toevoegen om input te krijgen en discussies op gang te brengen. Samenwerkingsannotaties zijn nu algemeen beschikbaar.


Video 1: Gezamenlijke annotaties

Verbeteringen aan Microsoft Teams Rooms en apparaten

Intelligente camera’s

In samenwerking met gecertificeerde OEM-partners, waaronder Jabra, Huddly, Logitech, Neat, Poly en Yealink, levert Microsoft de nieuwe categorie AI-aangedreven intelligente camera’s. De camera’s maken gebruik van door OEM ontworpen AI-mogelijkheden, zoals Logitech’s RightSight 2 Grid View, Neat Symmetry, Jabra’s Dynamic Composition of People Framing van Poly, die rechtstreeks op de camera worden uitgevoerd. Deze ervaringen bieden verbeterde weergaven van kamers die zijn geoptimaliseerd voor deelnemers op afstand, waardoor elk persoon in de kamer beter te zien is. In de komende maanden zullen de nieuwe functies in staat zijn om meerdere videostreams te produceren, zodat deelnemers in de zaal kunnen verschijnen in individuele feeds voor deelnemers op afstand, zodat elk persoon kan worden gezien en duidelijk kan worden geïdentificeerd en jij je nog meer betrokken kunt voelen bij je publiek.


Video 2: Intelligente camera

Teams Displays

Microsoft blijft haar portfolio van Teams-displays uitbreiden voor het uitbouwen van thuiskantoren en flexibele werkplekken op kantoor. De Yealink DeskVision A24, met zijn grote 24-inch display, kan worden gebruikt als een stand-alone apparaat voor Teams-samenwerking of als een tweede scherm op jouw pc worden aangesloten, waardoor gebruikers kunnen multitasken en meer inhoud op de schermen kunnen bekijken. De Neat Frame biedt een gepersonaliseerde bel- en vergaderervaring in portretmodus om een zinvolle verbinding en oogcontact te creëren. Beide displays zijn geschikt voor flexibele kantoren en flexibele werkplekken en zullen dit najaar algemeen verkrijgbaar zijn.

Afbeelding Teams Displays
Afbeelding 2: Teams displays

Verbeterde webinar-ervaring

Afgelopen mei heeft Microsoft webinars geïntroduceerd in Microsoft Teams om een meer interactieve en meeslepende ervaringen te stimuleren en tegelijkertijd beter relaties te onderhouden. Hoewel een webinar een kosteneffectieve tool is om tweerichtingsgesprekken aan te gaan, is het even belangrijk om tijd te besparen bij het opzetten en het stroomlijnen van het proces. Microsoft heeft haar webinar-ervaring vernieuwd. Allereerst is er een nieuwe structuur en uitgebreide opties om registratiedetails en instellingen aan te passen die specifiek zijn voor een bepaald evenement.

  • Biografie van presentator webinar: Laat presentatoren opvallen met hun profielfoto, bedrijfsnaam, functietitel, LinkedIn-profiel en meer.
  • Thema’s: Breng uw merk onder de aandacht en stem het thema van jouw evenement af met een gepersonaliseerde banner, logo en een relevant kleurenschema dat wordt weergegeven op de registratiepagina en binnen de webinar-communicatie.
  • Capaciteitslimiet: Stel een specifieke limiet in voor het aantal deelnemers dat zich kan registreren.
  • Aanpasbare vragen: Verzamel informatie van deelnemers met vooraf ingestelde gepersonaliseerde vragen, inclusief de optie om toestemming te vragen voor evenement specifieke algemene voorwaarden.

Deze mogelijkheden zullen volgende maand als openbare preview beschikbaar zijn.
Microsoft maakt het ook gemakkelijker om evenementen te faciliteren door meerdere medeorganisatoren toe te wijzen voor extra ondersteuning en door een gestructureerde vraag-en-antwoordervaring toe te voegen om de betrokkenheid te vergroten. Beide mogelijkheden zijn deze maand algemeen beschikbaar.


Video 3: Webinar-updates

Gedeelde kanalen

Het afgelopen jaar heeft Microsoft aangegeven hoe Teams Connect het makkelijker maakt om samen te werken met mensen binnen en buiten jouw organisatie. Met de gedeelde kanalen van Teams Connect kunnen meerdere organisaties gesprekken voeren, vergaderingen plannen, bestanden delen en bewerken en samenwerken aan apps. Allemaal vanuit één gedeelde ruimte, zonder van tenant te hoeven wisselen. Sinds de openbare preview heeft Microsoft belangrijke verbeteringen aangebracht die een rijkere ervaring bieden voor alle kanaalleden. Hieronder vallen een groter aantal kanalen, de mogelijkheid voor app-ontwikkelaars om apps te bouwen voor gedeelde kanalen, verbeterde administratieve rapportage en een verbeterde berichtervaring voor externe gebruikers. Gedeelde kanalen zullen in juli algemeen beschikbaar zijn.


Video 4: Gedeelde kanalen

Wil je alles weten over hoe gedeelde kanalen binnen Microsoft Teams werken? Lees dan onze blog “Hoe werkt een gedeeld kanaal in Microsoft Teams” en maak de samenwerking binnen jouw organisatie nog efficiënter.

Verbeteringen chat-functie

Microsoft heeft tot op heden enkele verbeteringen aangebracht in de chat-functie. Dit om de ervaring in het communiceren met belanghebbende nog meer te optimaliseren.

Videoclip opnemen en versturen in chat

Videoclips opnemen en versturen is een nieuwe functie waarmee je eenvoudig een kort videobericht in de chat kunt opnemen en verzenden. In tegenstelling tot het versturen van enkel tekst zorgt het gebruiken van video opnames voor een diepere indruk bij het publiek. De videoclip-functie zal in augustus als openbare preview beschikbaar zijn en in september algemeen beschikbaar zijn.


Video 5: Videoclip opnemen en versturen in chat

Chat met jezelf

Chatten met jezelf biedt een alternatieve manier om georganiseerd te blijven en belangrijke notities in de chat op te slaan. Bovenaan je chatgeschiedenis kun je berichten of notities maken, bestanden voor jezelf opslaan en snel toegang krijgen om deze later te delen. Chatten met jezelf is nu algemeen beschikbaar.

Afbeelding chat met jezelf
Afbeelding 3: Met jezelf chatten

Uitgebreidere reacties (eomojis)

Microsoft heeft het aantal reacties (emojis) uitgebreid, zodat jij feedback nog creatiever en uitgebreider kunt uiten. Uitgebreide reacties zullen in september algemeen beschikbaar zijn.

Afbeelding uitgebreide reacties
Afbeelding 4: Uitgebreide reacties

Linkedin-integratie

Vanuit de Teams-chat, kanalen, oproepen of vergaderingen kan je snel de LinkedIn-profieldetails van jouw collega’s zien. Denk hierbij aan gegevens zoals hun huidige rol, ervaringen uit het verleden en andere inzichten. Dit stelt je in staat om diepere relaties op te bouwen binnen Teams. LinkedIn-integratie in Teams is nu algemeen beschikbaar.

Afbeelding LinkedIn Integratie
Afbeelding 5: LinkedIn integratie

Microsoft Teams integratie met Dynamics 365

Gebruikers kunnen bestaande of nieuwe chats koppelen aan hun Dynamics 365-records, zoals verkoopkansen en servicecases, voor gemakkelijke toegang zonder voortdurend van app te wisselen. Eenmaal ingeschakeld, heeft elke Dynamics 365-gebruiker met een Teams-licentie rechtstreeks toegang vanuit de applicatie tot hun chats en kanalen in het Teams-samenwerkingspaneel. Microsoft Teams integratie met Dynamics 365 is in openbare preview en zal binnenkort algemeen beschikbaar worden.

Afbeelding Teams integratie met Dynamics 365
Afbeelding 6: Teams integratie met Dynamics 365

Ontwikkel jezelf binnen Microsoft Teams

Wil je jezelf ontwikkelen binnen Microsoft Teams en jouw organisatie beter in staat stellen deze applicatie te gebruiken? Bekijk dan eens onze training MS-700 Managing Microsoft Teams. Na het volgen van deze training ben je in staat om beheer, beveiliging en compliance voor Microsoft Teams te implementeren en verschillende teams in te zetten en deze te beheren.

Misschien wil je juist de basis van het werken met Microsoft Teams leren. Dan is de training TEAMS Microsoft Teams voor eindgebruikers de juiste keus! Na deze training ken je de basis van Microsoft Teams en kan je snel en effectief communiceren binnen Teams, samenwerken en bestanden delen, vergaderingen inplannen en het integreren van Microsoft Office applicaties zoals Word en Excel.

Heb je interesse in een andere training van Master IT of wil je gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!
Via WhatsApp, telefonisch via 040 23 23 390 of stuur een mail naar info@master-it.nl

Bij Master IT leer je alleen wat je echt nodig hebt.
Certificeringen Trainingen
Beste lesmethode
Kleine klassen
Flexibel inplannen
Leer wat jij nodig hebt
Gerelateerde trainingen