Microsoft Dynamics NAV wordt Business Central: wat verandert er?
Inmiddels is Dynamics NAV omgedoopt tot Business Central. Wat betekent dit voor gebruikers en wat is de impact van die wijziging op jouw business? En wat is nieuw in Business Central? Wij vertellen het je!
Waarom vervangt Business Central Dynamics NAV?
Voordat we ingaan op de verschillen tussen NAV en Business Central, is het goed om te weten waarom Microsoft gekozen heeft voor de introductie van Business Central. Bij het ontwikkelen en uitrollen van de zakelijke cloud oplossing hanteerde Microsoft drie centrale uitgangspunten die aansluiten op huidige manieren van werken en moderne digitale businessbehoeften.
1.Nadruk op overal en altijd samenwerken
Een van de belangrijkste doelen van Business Central is het faciliteren van samenwerken, altijd en overal. De verschillende apps binnen het platform zijn zo gekoppeld en op elkaar afgestemd dat ze een geïntegreerde samenwerkingsomgeving in de cloud vormen in plaats van een reeks geïsoleerde eilandjes. Samenwerken en het in realtime delen en aanpassen van gegevens zorgen voor meer efficiëntie en een minimale foutenlast.
2. Gebouwd voor groei
Business Central is schaalbaar, flexibel en gebouwd voor groei. Het is eenvoudig aan te passen aan de grootte en complexiteit van je bedrijf en beantwoordt zo aan de behoefte van een digitale omgeving die gemakkelijk meebeweegt met dynamische markten.
3. Gericht op datagedreven werken
Datagedreven werken is de standaard in het digitale tijdperk. Business Central is ontworpen met die gedachte in het achterhoofd. Onder meer dankzij de naadloze integratie met Power BI analyseer, visualiseer en presenteer je met Business Central grote en waardevolle datasets. Het resultaat: actuele bedrijfs- en marktinformatie die altijd inzichtelijk is!
Dynamics NAV versus Business Central
Het grote verschil tussen Dynamics NAV en Business Central zit niet zozeer in de applicaties. Die zijn vertrouwd en werken in beide systemen grotendeels hetzelfde. Het gaat vooral om de manier waarop ze gehost worden. Waar je NAV on-site installeert op lokale servers, draait Business Central volledig in de cloud.
Het nieuwe platform bevat alle apps die je ook in Dynamics NAV vindt. Ze zijn alleen herontworpen om een perfecte gebruikerservaring te leveren in de cloud. Ze zijn dus makkelijker te gebruiken in een hybride werkomgeving.
Business Central biedt als SaaS-oplossing bovendien een stuk extra flexibiliteit en ontzorging. Je hoeft niet zelf continu back-ups te maken en om de paar jaar te investeren in nieuwe hardware. Omdat je ook geen uitgebreide fysieke infrastructuur meer hoeft te beheren, kun je sneller groeien en anticipeer je beter op nieuwe marktontwikkelingen en technische uitdagingen.
Wat is er nieuw in Dynamics Business Central?
Hoewel een overgang van Dynamics NAV voor veel organisaties dus geen cultuurschok zal zijn, veranderen er natuurlijk wel een paar dingen. Een overzichtje van de belangrijkste nieuwigheden die Dynamics Business Central introduceert.
Functionaliteiten
Business Central geeft je de keuze uit twee pakketten die opgebouwd zijn aan de hand van diverse functionaliteiten. Het gaat om het Essentials- en Premiumpakket. Essentials voldoet voor het gros van de organisaties en herbergt de volgende functionaliteiten:
- Financieel management
- Supplychainmanagement
- Contactmanagement
- Projectmanagement
- Warehousemanagement
Wil je net wat meer en kies je voor Premium? Dan komen daar ook nog Assemblage en Productie bij. Die functionaliteiten zijn vooral interessant voor technische bedrijven die specialistische producten maken.
Updates en extensies
Een ander groot verschil tussen Dynamics NAV en Business Central zijn de updates. Business Central is voorzien van speciale extensies die het mogelijk maken om updates veel makkelijker en regelmatiger door te voeren.
Business Central maakt ook gebruik van AppSource. Hiermee kun je extensies van externe partijen direct installeren. Je kunt de extensies in een gratis trial van dertig dagen testen en daarna beslissen of je ze definitief installeert of verwijdert. Het kan namelijk altijd voorkomen dat een extensie niet helemaal aan de verwachtingen voldoet.
Licenties
Het beheren van licenties en het aantal gebruikers is in Business Central makkelijker dan in Dynamics NAV. In Dynamics NAV moet je betalen voor zogenoemde ‘concurrent users’ (gebruikers die tegelijkertijd gebruikmaken van een applicatie). Als in Business Central een bepaald aantal gebruikers toegang nodig heeft, betaal je ook voor dat exacte aantal gebruikers. Zo wordt het makkelijker om te voorspellen hoeveel licenties er precies nodig zullen zijn.
Het is in Business Central ook eenvoudiger om gebruikers toe te voegen en weg te halen. Daarnaast maakt het platform onderscheid tussen ‘full users’ en ‘team members’. Zoals de naam al doet vermoeden, genieten full users van de volledige functionaliteiten binnen het pakket. Team members zijn optioneel en hebben minder rechten.
Business Central-trainingen bij Master IT
Wil je ook vertrouwd raken met Microsoft Dynamics Business Central? Dan ben je bij Master IT aan het juiste adres. We bieden verschillende BC-trainingen aan, zowel voor beginners als voor experts die het pakket al beter kennen. De cursus ‘AL Solution Development in Business Central’ leert je bijvoorbeeld hoe je data- en procesmodellen optimaliseert en krachtige uitbreidingen ontwikkelt in Business Central.
Wil je leren hoe je met Business Central jouw financiën beheert, toeleveringsketens automatiseert en beveiligt, slimmer verkoopt en de klantenservice en projectprestaties verbetert? Dan is de training ‘Microsoft Dynamics 365 Business Central Functional Consultants’ jou op het lijf geschreven.
Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 Business Central? En ben je geïnteresseerd in een van onze Business Central-trainingen? Bel dan gerust naar 06 30 74 45 03/040 23 23 390 of stuur een mailtje naar info@master-it.nl. Je kunt natuurlijk ook altijd het contactformulier hieronder invullen.
Meer blogs over Microsoft
Microsoft Certified Professional, wat zijn de voordelen?
De populairste cyber security certificeringen 2020