ITIL v3 vs ITIL 4: wat is nieuw en wat zijn de verschillen?
ITIL heeft een nieuwe versie: ITIL 4. Voorheen was het ITIL v3, maar er zijn wat dingen veranderd, een update was nodig!! Wij vertellen je meer over ITIL 4, de opvolger van service management raamwerk ITIL v3.
Laatste update: 28-01-2022
ITIL v3 vs ITIL 4
Laten we beginnen bij het begin: ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library en werd in 1980 ontwikkeld door het Verenigd Koninkrijk. Momenteel is het één van de meest geaccepteerde ITSM-frameworks ter wereld. Met de nieuwe update was het belangrijk dat ITIL 4 kan reageren op snelle verandering, met een effectief IT service management raamwerk die uitdagingen aanpakt. ITIL v3 werd in 2007 uitgebracht en in 2011 werd het voorzien van een update om inconsistenties en fouten in diagrammen en documentatie op te lossen. Sinds 2011 is er veel veranderd en is het duidelijk geworden dat de bedrijfsstrategie vaak samenvalt met de IT-strategie. De digitale transformatie is in een razendsnel tempo doorgezet en vervolgens werd ITIL 4 in februari 2019 uitgebracht. Deze 4 componenten vormen het raamwerk:
- SVS: Service Value System
- SVC: Service Value Chain
- 7 Guiding Principes
- 4 Dimensions of Service model
Nummer 1: SVS, is de kern van ITIL 4. Het beschrijft hoe alle activiteiten en componenten van een organisatie als systeem moeten samenwerken om value creation mogelijk te maken. Het bedieningsmodel van SVC vormt de kern van de SVS en definieert activiteiten die nodig zijn om te reageren op de vraag en waarde te leveren. Het 4 dimensions model vertegenwoordigt belangrijke perspectieven die gezamenlijk een efficiënte en effectieve levering van diensten en producten aan belanghebbenden bevorderen. In de alinea ‘verschillen ITIL v3 en ITIL 4’ vertellen we je meer over de 7 guiding principes.
>> terug naar overzicht
Verschillen ITIL v3 en ITIL 4
Om met de deur in huis te vallen: het grootste verschil is de benadering van IT servicemanagement. Er wordt nu meer nadruk gelegd op het aanpassingsvermogen van veranderingen in de technologie en het bedrijf, door Lean- DevOps- en Agile- concepten op te nemen in traditionele ITIL best practices om een ITSM-raamwerk beter uit te rusten om mee te evolueren met de industrie. Het tweede belangrijke verschil is de toevoeging van het SVS. Er wordt een duidelijke focus gelegd op value creation. De focus is dus verschoven van service naar het creëren van waarde. De reden hiervoor is dat IT Service Management activiteiten nu ook samenwerken met andere activiteiten in het gehele bedrijf. Samenwerking wordt aangemoedigd, silo’s worden afgebroken en holistisch systeemdenken wordt bevorderd.
Nog een klein verschil is het aantal principes. ITIL v3 had 9 principes, ITIL 4 heeft er 7. Deze 7 principes worden gebruikt als aanbevelingen om je organisatie te begeleiden tijdens het besluitvormingsproces. Deze 7 principes moedigen je eigenlijk aan om off-script te gaan en delen van ITIL aan te passen die bij je bedrijf passen. Loop je ergens vast? Pak de 7 principes erbij of volg een van onze ITIL trainingen!
>> terug naar overzicht
IT servicemanagement: de toekomst
ITIL 4 is geen hele grote herziening van het raamwerk, maar de vernieuwing was wel nodig. De grootste verandering is het verleggen van de focus van servicegericht naar waardegericht. Werken met ITIL 4 In principe heeft elke organisatie baat bij ITIL 4 door de samenhang met andere raamwerken zoals DevOps, Agile en Lean, maar ook het korte time-to-market en het belang van business processen. Wil jij meer weten over de SVS en SVC begrippen? Dan is de ITIL 4 foundation training zeer geschikt. Dit is ook de training voor iedereen die nog geen ITIL Certificering heeft, maar er een wil gaan behalen oid. Met deze training kun je uiteindelijk een belangrijke bijdrage leveren in de dienstverlening en professionalisering van de organisatie waarbij je werkzaam bent. Wil jij versneld van ITIL v3 naar ITIL 4? Dan is de ITIL 4 Managing Professional Transition de training een passende training. Bij het behalen van het examen heb jij je ITIL Foundation certificering op zak en zo kun jij je weer verder certificeren tot ITIL specialist, strategist of leader. Uiteindelijk kun je zelfs ITIL Master worden. Wil jij een gericht advies, zodat je weet wat het beste bij je past? Bel dan naar 0402323390 of open de chat rechtsonder in beeld. Onze opleidingsadviseurs voorzien je graag van vrijblijvend advies.
>> terug naar overzicht
ITIL 4 trainingen overzicht
Op zoek naar een compleet overzicht van ITIL 4 trainingen? Bekijk dan onze ITIL trainingen pagina of ga direct naar een passende training via de tabel hieronder:
ITIL training | Kosten |
ITIL 4 Foundation + Examen | € 1.945,- |
ITIL 4 Foundation (2 dagen) + Examen | € 1.345,- |
ITIL 4 Foundation Bridge + Examen | € 950,- |
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver, Support + Examen | € 2.045,- |
ITIL 4 Leader: Digital and IT Strategy + Examen | € 2.045,- |
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan, Improve + Examen | € 2.045,- |
ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value + Examen | € 2.045,- |
ITIL 4 Specialist: High Velocity IT + Examen | € 2.045,- |
ITIL 4 Managing Professional Transition + Examen | € 2.495,- |
Vraag opleidingsadvies over ITIL4 aan
Op zoek naar advies over welke ITIL training bij jou past? Neem dan contact op en een van onze opleidingsadviseurs!