
Help! Ik heb een item verwijderd in Microsoft Dynamics CRM.
Het verwijderen van data in CRM heeft soms grote gevolgen. Stel dat je een account weggooit. Alles wat aan dit account gekoppeld was, is ook weg of hangt ergens los in de database. Oeps foutje denk je. Je gaat op zoek naar de knop ‘ongedaan maken’ of de ‘vuilnisbak’ om het terug te zetten. Jammer, maar dit kan niet in CRM. Binnen CRM geldt: weg is weg. Je kunt het dan via een SQL-backup wel weer terughalen, echter je verwijdert ook alles wat sinds die backup is veranderd. Een andere mogelijkheid is om die backup in een test omgeving terug te zetten en een export te maken van de data die je hebt verwijderd, gevolgd door een import aan de productie kant. Dit is heel veel werk. Beter is om helemaal niets te verwijderen uit CRM maar de betreffende account te deactiveren of als compleet, bij taken, te melden. Dit scheelt veel werk. Ook als je De CRM add-in in Outlook gebruikt, moet je oppassen. Verwijder je bijvoorbeeld een taak dan wordt die na synchronisatie ook in CRM verwijderd. Je moet de taak daarom altijd compleet melden, dan is hij ook in CRM af. Gebruikers kunnen dit natuurlijk per ongeluk doen. Het is verstandig om gebruikers te trainen in zaken compleet te melden of te deactiveren. Als beheerder kun je ook regelen dat gebruikers niets kunnen verwijderen door hen in de settings en gebruikersrollen geen rechten te geven op het verwijderen -van alles!-. Meer hierover leer je in de Microsoft Dynamics CRM Customization and Configuration Trainingen.